Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2012

Οδοιπορικό στην Ελλάδα με φωτογραφίες πριν από 100 χρόνια!!!

Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»
Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι του Φρεντ - μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων...
Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.
Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς.
Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου
Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας - στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.
Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.
Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.
Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την εθνογραφική μαρτυρία.
Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες....
Λίγοι αγάπησαν την Ελλάδα όσο ο Φρεντ Μπουασονά. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα,
τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες...». Και ο Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης, ο οποίος συνταξίδεψε με τον Μπουασονά στην Ελλάδα, είπε σε μια διάλεξη το 1931: «Στην Ελλάδα, όπου άλλοι δεν πήγαιναν παρά γυρεύοντας ερείπια, εμείς ανακαλύπταμε μια φύση και έναν λαό. Και από τότε το σχέδιό μας ήταν όχι μόνο να ασχοληθούμε με τη λαμπρότητα των αρχαίων μνημείων αλλά να ξαναζωντανέψουμε τα τοπία που τα
Βιβλιογραφία
  • «Fred Boissonnas» ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΖΕΝΑΚΟΣ - Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2002 εφ. Το Βήμα
  • Μπουασονά Φρέντ – Frederic Boissonnas (1858-1946) http://openarchives.gr/view/415653
  • http://thesprotia-news.blogspot.com/2010/01/frederic-boissonnas-1858-1946.html
  • http://www.fotoart.gr/arthra/stathatos/fredboissonnas.htm
  • http://www.hch.culture.gr/newtypo/index.php?id=110
  • Ελλάδος περιήγησις, Εκδ. ΜΙΛΗΤΟΣ 2009, ISBN 978-960-464-002-7
  • Les Alpes Valaisannes. Georges Bridel, 1911, Lausanne.
  • "La route du Loetschberg" Jegerlehner Johannes 1917, Genève
  • http://www.tanea.gr/politismos/article/?aid=4657309
  • Des Cyclades en Crète au gré du vent. Πρόλογος Gustave Fougères. Αρχαιολογικές σημειώσεις G. Nicole. Genève, Boissonnas & Co. Éditions d'Art et de Sciences, 1919
  • La Dent du Midi, Champery, et le Val d'Illiez. Με τη συνεργασία του H.-F. Montagnier. Geneve, Editions d'Art Boissonnas, 1923
  • http://krasodad.blogspot.com/2010/09/blog-post_8810.html
Δείτε τις 155 φωτογραφίες απ’ όλη την Ελλάδα, που μπορέσαμε να συλλέξουμε και να σας παρουσιάσουμε


Ακράτα, αυλές, 1903
Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας, 1903
Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903
Ολυμπία - Αλφειός 1903
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903
Αργοστόλι 1903
Εύβοια - Χαλκίδα 1903
Ακράτα 1903
Μέγα Σπήλαιο 1903
Καλάβρυτα 1903
Χελμός 1903
Καρύταινα Αρκαδίας 1903
Ταΰγετος 1903
Στυμφαλία Στη σκιά της θημωνιάς 1903
Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903
Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903
Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903
Γαστούρι Κέρκυρας-Ανάσταση 1903
Κερκυραίες στην έξοχη, 1903
Ζεμενό Κορινθίας oικογένεια, 1903
Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν
τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903
Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου, 1903
Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903
Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903
Τίρυνθα, 1903
Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903
Το λιμάνι του Ναυπλίου, 1903
Ο Fred Boissonnas φωτογραφίζει την Ακρόπολη, 1907
Πειραιάς 1907
Έδεσσα, 1908
Εσωτερική άποψη της Ροτόντας λίγο πριν από την απελευθέρωση, Θεσσαλονίκη 1900 - 1917
Μετέωρα, ανάβαση του Fred Boissonnas με το καλάθι, 1908
Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908
Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908
Παρθενώνας, 1908
Πειραιάς 1908
Πήλιο - Πορταριά 1908
Το Ερέχθειο, 1910
Θεσσαλονίκη 1908
Eσωτερικό σπιτιού, Κρήτη, 1911
Εύβοια 1911
Άγιος Νικόλαος Κρήτης. Λιμάνι, 1910 – 1911
Χανιά - το φρούριο του Φίρμα 1911
Χανιά - η πύλη και το νεώριο 1911
Χανιά – πλανόδιος μανάβης 1911
Χανιά 1911
Μουρνιές σπίτι Βενιζέλου 1911
Σφακιά, 1911
Λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης, 1911
Ιεράπετρα, 1911
Αγ. Δέκα -οικία Ηλιάκη 1911
Μύλος στη Μαρώνεια Σητείας Κρήτης 1911
Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Οικογένεια Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Ομαλός, Κρήτη, 1911
Ρέθυμνο Κρήτη, βαρελάδικο1911
Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Αμοργός, γυναίκες, 1911
Αμοργός, Το γνέσιμο 1911
Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911
Μακεδονία, λίχνισμα, 1911
Σαντορίνη 1911
Το μάζεμα της ελιάς με το χέρι, στην Πρέβελη Κρήτης, 1911
«Βλέπουμε τη Λιόψη (Ασπρoκκλήσι Θεσπρωτίας) και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» γράφει σε γράμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναίκα του, Πέμπτη 22 Μάη του 1913
Ήπειρος 1913
Προς Κόνιτσα 1913
Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913
Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913
Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913
Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση1913
Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία1913
Δελβινάκι, στο χοροστάσι, 1913
Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα, 1913
Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913
Θεσσαλονίκη, 1913
Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913
Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων 1913
Καβαλάρι Ζαγορίου, παλικάρι, 1913
Ζαγόρι 1913
Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913
Κοκκινόπουλο, Ελασσόνας, 1913
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, χωρικοί 1913
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913
Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913
Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913
Μέτσοβο, 1913 (Προσέξτε το χαμόγελο και το νάζι του μικρού κοριτσιού)
Μέτσοβο, στη βρύση, 1913
Πανοραμική φωτογραφία με τη Ντούλκα (Όλυμπος) στο βάθος. Μάης του 1913
Μπάγια (Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913
Μπαγιά Κήποι Ζαγορίου, γυναίκες, 1913
Μύτικας, Όλυμπος, 1913
Ο οδηγός, Χρήστος Κάκαλος στον Ολύμπο, 1913
Όλυμπος, 1913
Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1913
Παραμυθιά - Φωτογραφία από την αυλή του αρχοντικού του Ρίγγα, 1913
Παραμυθιά, η περίφημη Σκαλοπούλα με την Καμάρα το 1913
Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, A 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Β 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Γ 1913
Παραμυθιά 1913
Παραμυθιά 1913
Παραμυθιά 1913
Παραμυθιά, κοπέλες γνέθουν και πλέκουν. 1913
Πάργα, 1913
Πάργα, 1913
Πριόνια (1100 μ.), Όλυμπος, 1913
Στρυμώνας, 1913
Το γεφύρι της Άρτας, 1913
Το γεφύρι της Γκούμανης Θεσπρωτίας, 1913
Το αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas, Παρασκευή 23 Μάη του 1913
Φιλιάτες, εξοχή, 1913
Φιλιάτες, εξοχή, A 1913
Φιλιάτες, 1913
Φιλιππιάδα, 1913
Όλυμπος, πριονοκορδέλα, 1914
Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 19414
Πίνδο, κάτω από τα πλατάνια, 1914
Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915
Παραμυθιά, αγορά, 1915
Ίος, στον τάφο του Ομήρου, 1918
Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918
Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918
Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919
Κρήτη, λιμάνι Χανίων, 1919
Αθήνα, καθημερινή ζωή, 1920
Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920
Αθήνα, οδός Ερμού, 1920
Αθήνα, Πλάκα, 1920
Αθήνα - Ζάππειο 1920
Η Ακρόπολη από το Θησείο, 1920
Κηφισιά, 1920
Γειτονιά της Θεσσαλονίκης, τη δεκαετία του 20
Χανιά, Βενετσιάνικη πόρτα, 1920
Χανιά, Πλατεία Μαυροβουνίου, 1920
Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920
Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920
Ηράκλειο, κρήνη Μοροζίνι, 1920
Άγιος Νικόλαος, 1920
Άγιο Όρος - Μονή Ιβήρων, 1928
Άγιο Όρος, 1928
Άγιο Όρος, 1928
Άγιο Όρος, καλόγεροι, 1928
Άθως, μονή μεγίστης Λαύρας, 1928
Μοναχοί του Αγίου Όρους, από την επίσκεψή του στο Περιβόλι της Παναγιάς, το 1928
Μονή Αγίου Παύλου, αρσανάς, 1928
Μονή Βατοπαιδίου. 14-27 Αυγούστου 1928
Άθως, τράπεζα, 1928
Οδοιπορικό στο Άθω 1928
Οδοιπορικό στο Άθω 1928
Οδοιπορικό στο Άθω 1928
Φυλακές Ναυπλίου, 1928
Η Ακρόπολη
Γέροντας με τσαρούχια
Σούνιο